lördag 16 juni 2012

Bevattning av buskar

Dräneringsrör och planteringsspade
Här kommer ett tips på hur man kan underlätta bevattning av större plantor som buskar.
Det som behövs är en bit dräneringsrör som är lika djupt som plantan. Niser ungefär hur långt jag gjort med hjälp av att jämföra med en vanliga planteringspade. Dräneringsrör är rör som har små hål i sig vilket då gör att vattnet sipprar ut lite var stans. Man hittar dem i en bygghandel.

Jordborr
Jag hade redan planterat mina buskar så jag var tvungen att göra hålet bredvid efteråt. Kom liksom inte ihåg tipset som jag fick förrän efteråt. Jordborren har perfekt storlek för att dräneringsröret skulle få plats.

Dräneringsrör med sten
Fyller upp dräneringsröret med makadam eller annan småsten.


Bevattning av azalea
En buske och ett rör, bara att fylla upp med vatten!

Bevattning av Vipphortensia
Så här ser det ut färdigt när jag har kapat till röret i rätt längd.
Inget mer att jorden kan rinna i väg eller blöta ner bladen. Väldigt nöjd!

/Erika

4 kommentarer:

Mårtensdrätt sa...

Det är perfekt med rör, jag har det på mina rosor, ska även ge buskarna det nu;)
Ha en go söndag
Kramen
Ulrika

Villa Nystuga sa...

Vilket bra tips! Helt nytt för mig så jag tackar och tar emot :)

/Cecilia

Marina sa...

Det där var ju ett bra tips. Sparar det i minnet (tror jag ja!) för att använda vid behov.

Äntligen kom det regn här i natt men enligt min regnmätare (hemgjord så jag vet inte hur tillförlitlig den är) så kom det bara ca 5 mm och det räcker inte långt för här är så torrt.

Kram

Ullevidsdal sa...

Superbra tips!
Ska jag försöka komma ihåg till jag planterar där det lutar.

Kram Helene