torsdag 8 januari 2009

Nu är vi i gång

Fick en kommentar om att vi fått gjort mycket detta året. För oss
kändes det ändå inte så farligt utan mer som ett mellan år, mellan
garagebygge och husbygge. Vi grävde för reningsverket, gjorde några
trappor, ordnade klart inredningen av vinden (under vinterhalvåret) och
snickrade en vedbod. Okej, jag snickrade inte men det går lite
under våran lista över det vi gjorde klart.
Antar att fler känner igen sig i "vi har snickrat" och sedan fått konstiga blickar från mannen. I alla fall så känns inte små grejer så stora när man sprider ut dem över hela året. Kanske skall klappa sig på axeln lite mer!! Så klapp klapp S, du har varit grym!

De sista dagarna av ledigheten har (delvis) spenderats med att rita lite på våran utbyggnad. Jag har läst på så många bloggar om hur de jagar offerter, nu är det vår tur.


Först ut är takstolar!

Tyckte att det fanns bra bild över vad som behövs för en offert hos Gotlands Takstolsfabrik.

Har lärt mig två nya begrepp, tasslängd (T1) och underarm (S)! Nu har vi inte lämnat in vårt bygglov än så våra mått är inte 100%. Största skillnaden mot i dag förutom höjden är taklutningen från 27 grader till 45 grader.

Om det är någon som har några lärdommar från att beställa lösa takstolar, snälla höra av er!


/iKa som rivstartar året

13 kommentarer:

Malin Winbladh sa...

Jag har inga problem med att säga vi snickrar fast jag inte gör ett pillevitt på själva bygget, jag står nämligen för full markservice vilket är nog så stressigt!!!
Kram
/Malin

Lindas trädgårdsblogg sa...

Åh så spännande med utbyggnaden! Visa gärna lite förebilder :-) Tasslängd och underarm har jag aldrig hört talas om. Jag är inte så involverad i vårt garagebygge och i ritningarna. Jag har fullt upp med pojkarna! Tanken är i a f att maken ska bygga tak i vår. Bra att nån i familjen är händig!

Lilla huset på prärien sa...

Det där funderar jag också på. Just nu velar jag fram och tillbaka mellan att bygga ett nytt hus med en passage mellan till det gamla eller att göra som ni gör, lyfta taket lite och bygga övervåning... hmm... tål att tänkas på ett tag till :)

Men jag är nyfiken på vad ni får för offerter osv!! Lycka till - håll mig underrättad ;)

Kram Jenny

sand mellan tårna sa...

Här var det massor att göra, men det är skoj....... byggde ju själv hus för inte så länge sedan.....

Du.... vi skall inte åka någonstans..... måste ha blivit missförstånd.... fast jag vill gärna åka, det vill jag varje dag!

Kram L

sand mellan tårna sa...

haha... så här skrev du till mig igår:

Du är inte ensam har redan sett att det är flera som får strunta i bilderna i kväll och jag kan inte lägga till några heller.

Ha de så härligt på er semester, inte alls avis nej nej.

och då skrev jag till dig idag att vi inte skulle bort....

och japp om vi båda är supersnurriga just nu så.... huh..... törs jag knappt tänka på ditts var till mi efter detta.... *skrattar*

sand mellan tårna sa...

Då var det löst! ha en trevlig kväll....

/L

Mia sa...

Lyllos dig som fått spets. Det är svårt att hitta riktigt fin spets tycker jag. Det blir ju skillnad på ny fin köpespets och gammal vacker och charmig spets. Samma gällde iofs trådrullarna också, jag har köpt några nya också men de är inte fina på samma sätt.

Ha en trevlig kväll!
Kram Mia

Millan sa...

Nu har jag tassat runt här hos dej ett tag så jag la till dej i min blogglista så jag kan följa ditt bygge bättre.

Min man brukar skryta med att vi grillar när han bara stått och underhållit gästerna.... (fast han tar alltid disken) =)

Ha det så bra och lycka till med takstolarna

Vimsingen sa...

offerter tar tid....aldeles för mycket tid men man lär sig mycket också.
/Vimsingen

MiaMaria sa...

Hejsan!

God forts...

Vilket härlig år 2008 ni haft....
Och hoppas att det blir blir lika bra år 2009...

Ha´en bra fredagskväll!
MiaMaria

Millas hem sa...

Jag har också hittat hit!
Kram Camilla

kullervilla sa...

Vet inget om takstolar mm :=) men det skall bli spännande att följa ert bygge.
Ha en go helg.
Kramiz//kullervilla

Anonym sa...

Men vilket härligt år ni har framför er. De är kul att bygga!