måndag 23 mars 2009

Vårtecken

Fästing nr 1 2009

Detta är mitt vårtecken, visade ju lite annat redan förra veckan så jag ville hitta något som inte bara var blommor.
För er som inte har husdjur kan jag meddela att det är årets första fästing. Vår ena katt är som en magnet för dem. Fattar inte vad han gör för att få alla på sig.

Kunde annars tagit kort på när jag krattade gräsmattan ren från löv och kvistar igår. Dumt av mig att hålla på så länge för idag var ju inte förkylningen bättre. Hade annars planer att vara tillbaks på jobbet idag. Men vårluften var så lockande att passa på att vara ute i. Har andra sidan av huset kvar men det får vänta lite för nu till helgen är det Stockholm som gäller.

Fler vårtecken hittar ni hos Humlebacken som listar alla som är med och visar vårtecken varje måndag ett tag framöver.

Nu blir det rött thé med lavendelhonung i från Krotien, hoppas detta skall göra under.
Trevlig vecka på er och håll er friska!!

/iKa

11 kommentarer:

En helt vanlig människa... sa...

Deet lyckades jag inte med... hålla mig frisk asså. Drick lite honungsthe för mig med....

Maria sa...

Usch fy vad äckligt!!!! Det värsta jag vet är insekter och kryp i allmänhet...fästingar i synnerhet.

Jag vägrar ta bort dem... har aldrig fått en festing på mig. Ungarna däremot har haft en och annan. Vi hade en granne med hund där vi bodde förut, jag tog ungarna till henne. En gång fick gubben en fästing mitt på pillevicken! Jag ville skicka honom till granntanten, men han vägrade hehe.... han fick pilla bort äcklet själv!

Hoppas du blir kry till helgen så du orkar botanisera fullt ut på trädgårdsmässan! Hur var det nu?skulle du gå på mässan under hela lördagen och sedan åka hem på eftermiddagen?

Kramis

Ingrid sa...

Jag kom hit via vårteckenutmaningen som jag själv också deltar i.

AJ, en fästing!! Inga roliga vårtecken...

~Livet i byn

Taklyftet sa...

Fy på dig du får ta det lungt så du blir frisk... fast jag vet hur det är så jag ska inte säga ett dyft för jag är inte ett dugg bättre själv.
Hmm det ser ut som om våra små ögonstenar ska få sig en omgång med fästing medel de närmsta dagarna, jag avskyr fästingar och vi brukar kunna plocka ca 2 styck om dagen på fästingmagneten Smilla när det är högsäsong.
Kram Jenny

Anonym sa...

FY vilket läskigt vårtecken, det läskigast hittills:( Men kul:)
Hoppas att du hittar något finare nästa vecka:)
Kul att du ville vara med
Viveka på Humlebacken

Mia sa...

Nej men usch då, börjar de redan vakna? Dessa äckliga kryp förstår jag verkligen inte vitsen med.

Hoppas att du kurerar dig snabbt nu då. Själv var jag tillbaka på jobbet idag, har två dagar till med antibiotika men känner mig otroligt mycket piggare.

Krya på dig!
Kram Mia

Lösvirkesbyggarna sa...

Ha ha, nej kanske inte det trevligaste vårtecknet, men ett vårtecken är det! :)
Kram Anna

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Det var ett vårtecken som heter duga!! Har inga större problem med småkryp men fästingar är så jäkla äckliga. Fattar inte vad de ska vara bra för. Blä. Men den snaran som du visar på bilden är superbra. Använder den till våra katter. Kram Petronella

Anonym sa...

Hej!

Den första fästingen i pälsen - det var verkligen ett vårtecken som heter duga! Själv har jag två katter, men har ännu inte sett några äckliga blodsugare på dem.

Ha en underbar tisdag i vårsolen!

//Charlotta.

Malin Winbladh sa...

Snacka om vårtecekn, tänk att man alltid glömmer alla dessa små kryp somhör den varma åretiden till.
Hälsar
/Malin

Millan sa...

Usch det var ett vårtecken man inte längtade efter...;)
Hundarna brukar vara fulla av dom runt ögonen.