måndag 7 september 2009

Panel i mängder o finbesök

Gavel mot öster med liggande panel

Ihelgen har mina föräldrar varit här och hjälp till lite grann, svärfar kom så troget han med. Bland annat kom all liggande panel upp på baksidan av huset. Vårt kök kommer att ha utgång hit bak, väldigt efterlängtat att kunna öppna en dörr och komma direkt ut istället för att gå runt.

8x13 stycken brädor

Jag och mor målade ett bra gäng plankor, runt 80 på lördagen och 90 på lördagen. Vi är ett super team i målartältet jag och mor. Blir svårt att slå det en dag för jag tror jag tror jag gjorde slut på mammas målarenergi där ett tag. Stapeln känns så där stabil men den står upp fortfarande!! Säg till när du har fått tillbaka energin mamma så kör vi igen!! :-)

På söndagen var dags för att riva ytterligare en yttervägg. Nu är det bara det i mitten på denna bild som verkligen är en vägg det andra är helt ny reglat och har inget riktigt rum bakom.

Ett tag kunde man sola från soffan dock svingades kofoten kraftigt så att dammet yrde.

Hade en härlig utsikt i går kväll, blev en väldigt sen kväll för att hinna få upp skydd för natten. S och svärfar försökte att regla klart väggen i dag efter jobbet men idag regnade det ordentligt så det gick så där.
Har stoppat isolering i de fack som har automatisk ventilation, om man säger så, för att göra det lite tätare.

Mitt på dagen kom älgen traskandes över ängen och vem satt inte på första parkett om inte våra goa katt, Bosse!!! Man ser en vit fläck i gräset ner till vänster i bild. Älgen brydde sig mer om våra visslingar än katten som låg några meter bort. Usch hemska tanke om han hade blivit trampad eller jagad. Själv sprang jag efter med kamera så tyst jag kunde. Kan diskuteras om jag är smidig eller inte dock!?

Andra veckan på jobbet, träffat min chef i dag, känns bra med lite information om vad som kommer hända fram i höst.

Tjing!!

8 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Vilken fin bild på älgen!

Julia sa...

Gud vad fint det blir och så fantastiska bilder och utsikt! Gillar utsikten från vardagsrummet och den snygga himlen.

Taklyftet sa...

Kul att var tillbaka till jobbet ;-). Jag är fortfarande lika impad över att det går så fort och bra för er!
Det blir så fint.
Kram Jenny

Maria sa...

Jag får taskiga flashbacks när jag ser dina staplade målade brädor. Det är verkligen inte kul att måla. Jag är grymt impad över hur mycket du hunnit måla hittills. Stackars mamma. Du får inte köra slut påna sådär:)

Vilken läcker utsikt du hade där i skymningen. Verkligen vackert. Jag nästan ser dig framför mig skuttandes i höga gräset efter älgen med kameran i högsta hugg...hahahaha.

Hoppas ni slipper regn framöver då så att ni hinner "stänga" till huset ordentligt.

Kram Maria

Vimsingen sa...

Vad fint det blir. Riv inte för många innerväggar. Det dammar och man har ingenstans att ta vägen. Vi var tvungen att riva dessa för att få upp trappen men redan det gör att att det blir kaos hemma.
/Vimsingen

Thorins Trädgård sa...

ooops vad nära... igår åkte vi bil bredvid en springande älghanne, mycket spännande. Till och med så spännande att jag kände mig tvungen att dra upp rutan. Tänk så knäpp man kan vara ibland. Vad skulle han ha gjort, stuckit in huvudet?

Marit

Graadskan sa...

Jag tänkte det kunde vara skoj att få se en bild på huset!
Har gjort lite små förändringar här och där på bloggen, bland annat lagt till en extra kolumn. Blev lite mer ombonat så...

Så flitiga ni är med målningen, trevligt att vara två i alla fall! Spännande att följa ert bygge!

Kram Camilla

Livet på Marbogården sa...

Avundas dig inte, kommer själv ihåg när jag stod och målade meter efter meter.....Men det blir ju fint när det kommer på plats i alla fall:)