tisdag 8 januari 2008

Pojkvän, Sambo, Fästman eller man?

I brist på skapande saker att dela med mig av har jag en liten fundering. En kollega kommenterade häromdagen att jag kallade min sambo för pojkvän. Ja, han är min pojkvän och ja, vi är sambo. Funderade lite på det där och för mig faller det sig bara mer naturligt och sig att säga pojkvän. På något sätt är det mer beskrivande för vad jag känner för min partner. Sambo blir mer som ja den där jag bor med. Man kan jag tom tänka mig att säga för han är min man. För är man över 30 (han mer än jag) så är han en man. Riktigt fin man enligt mig men jag är lite partisk då.

Vad kallar du din gubbe, man, kille partner för? Ja, flickvän kärring det är ju samma sak åt andra hållet med.

Dags att lägga sig och sova i den goa sängen med den goa mannen vid min sida. Ska bli spännande och se vad ni kallar er partner för. Natt natt!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Min man, säger jag. Min och min, men han är ju min man.. ;) Vi är dryga 30 år båda två och har varit gifta många år. Säg det som känns bäst för dig!

En helt vanlig människa... sa...

Å jag säger sambo! Inte kille för det låter lite väl "ungdomligt" (vilket nu fick mig att låta väldigt gammal, hrmm) o pojkvän , ja du kära syster...du e ju som sagt min LILLAsyster...hihi! Å gifta e vi inte så "man" går oxå bort!

Emma Clara sa...

jag säger min sambo...har inte tänkt så mycket på det...annars säger jag nog min kille......

Marina sa...

Vi är ju gifta så jag säger man eller make, lite olika. Min sambo sa jag nog innan vi var gfta. Vi är 36 nu och har snart varit gifta i 10 år.

Ljuva ro sa...

Hihi! Jag kallar min äkta man för min man, eller älsklingen! Vi har varit gifta i 10 år nu i augusti! (Gifte oss när jag var 20 o han 24!)

::fina:: sa...

Oj vad kul, har tänkt på precis samma sak! Jag känner precis som du, jag säger pojkvän fastän vi bor ihop. Det är inget fel på att säga sambo men för mig känns det inte lika nära hjärtat, en sambo kan ju egentligen rent av bara vara en vän och inte en pojkvän. Kille låter för ungdomligt, det håller jag också med om. Mamma kallar honom ofta för "min gubbe" och säger att hon ser oss som gifta fastän vi inte är det (men vi har varit tillsammans i över 10 år!) Rolig diskussion detta, även om jag hittade till detta inlägger lite sent ;-) ~Josefine