tisdag 26 februari 2008

Mormor!

Jag har haft världens bäst mormor. I mina ögon klarade min mormor allt. Min mormor överlevde cancer två gånger. Hon förlorade min moster och sedan min morfar. För mig har hon vart med om så många förändringar i sammhället som vi som är unga i dag aldrig kommer att vara med om. Hon följde med i det som hände som hände genom dagens teknik som att få se bilder tagna med digital kameran på sin TV och se sina barnbarnsbarn på webkamera.

Hon gjorde världens bästa pannkakor och köttbullar. Hon hade alltid ett kakfat fullt med hembakta kakor så länge hon hade kraft till att vispa för hand.

Det som aldrig skulle hända min mormor, men som händer oss alla, hände i söndags. Efter sin andra hjärtinfarkt på kort tid somnade hon in på sjukhuset med sin familj vid sin sida. Alla kämpade för henne, för allt hon gett oss. Men det känns ju aldrig som man gjort tillräckligt, man kunde alltid gjort lite mer. Eller lite till som min morfar alltid sa till mig. Bara lite till. Tänk om man hade haft lite mer tid, bara en gång till. Bara lite till.

Det fanns så mycket man såg fram emot nu när våren är på väg men det spelar som ingen roll längre. Det får bli en annan solig dag.

/Ika

5 kommentarer:

Marina sa...

Det var tråkigt att läsa att din mormor gått bort. Så ledsen blir man när sådant händer, men det händer....På min farmors begravning sa prästen att vi skulle minnas henne med glädje och det försöker jag ofta tänka på när jag saknar mormor, farmor och farfar. Dom har ju gett mig så mycket och det är det jag ska minnas mer än saknaden. Kram till dig!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej
Har aldrig sett din blogg tidigare...
men så länge ni minns och kommer ihåg mormor .. så länge finns hon,

hälsar
Birgitta

Birgittas minnen sa...

Tack så mycket för ditt besök på min blogg, alltid trevligt med nya bekantskaper. Det var väldigt vackert och personligt dina ord om din älskade mormor. Du är ledsen nu, men minnet blir starkare och ljusare med tiden. Kram och ha det så gott.

Anonym sa...

Jag är ledsen att du förlorat din mormor. Det är svårt att säga rätt ord från en "bredvid" en sån här gång, men jag vet att när jag miste min pappa så var inte orden i sig viktigast utan att någon sa något alls, tanken.
Snart kommer minnena med enbart ljus i sig även om sorgen också finns kvar.

Anonym sa...

Jag är ledsen att du förlorat din mormor. Det är svårt att säga rätt ord från en "bredvid" en sån här gång, men jag vet att när jag miste min pappa så var inte orden i sig viktigast utan att någon sa något alls, tanken.
Snart kommer minnena med enbart ljus i sig även om sorgen också finns kvar.