onsdag 9 april 2008

Pelargonnybörjare


Jag är i stort behov av er hjälp!
För ett tag sedan köpte jag några pelargonsticklingar. Så här ser en av sorten Magnus ut i dag. Detta är den som är längst av dem alla. Min mamma säger att jag borde knipsa av dem för att de inte skall bli för gänliga. Läste nånting om att de skall bli 10-15 cm. Denna blomma är nu runt 10 cm men jag vet inte riktigt vad det är jag ska ta bort. Är det de två översta bladen eller en bit av "stammen"?


Finns det någon har som har testat en doftpelargon som doftar tallbar som skall gör att myggen inte komma så nära? Har för mig jag läst nåt om en pelargon som skall dofta citron med som skall fungera.

Nu skall jag leta väggamplar till mina pelargoner så att jag kan njuta av dem från altanen utan myggen!

/ika

8 kommentarer:

Marina sa...

Det är inte ett måste att toppa pelargoner och den på bilden ser itne ut att vara i akut behov men om den ser ut att bara växa rakt upp utan att förgrena sig så ta av toppen, dvs. ett eller två bladpar beroende på hur hög den är. Jag toppar sällan mina pelargoner.
Den där tallbarsdoftande har jag inte hört om. Lycka till!

Färjtorp sa...

Hej!!
Jag skulle nog inte toppat din stickling, inte än iallafall. Man kan ta bort de som skjuter iväg och blir långa (bladen) då nyper man av dem helt enkelt.
Beror på om man vill ha täta pelargoner eller lite "gängliga". Jag tycker både och kan vara fint =)
Lycka till.
Kram Johanna

En helt vanlig människa... sa...

Pelargon = tantblomma!! Säger en del...
Haha...men jag gillar dom jag med!
Annars håller jag med föregående talare....

Anonym sa...

Jag håller med föregående talare, vänta lite om du tvunget vill toppa annars tycker jag att det är efter tycke och smak om man vill toppa.
Må så gott! Veronica

A home far away sa...

Hej det är första gången jag är inne hos dig men vilken tur att jag hittade hit, fu har en mycket fin blogg, tyvärr är jag usel på pelargon men hoppas att du får hjälp av andra:-)

Må gott

sand mellan tårna sa...

Kikade förbi och lämnar en kommentar! Jag har precis byggt, men är typ klar... om man nu någonsin blir klar.....

Nu skall jag läsa vidare i din blogg! Ha en trevlig helg!

//Linda

A home far away sa...

Hej igen, javisst är det härligt att ha möjligheten att bo utomlands, även om jag nu längtar till
Sverige semestern i början av juni!

Må gott

Taklyftet sa...

Jag hade tagit av den översta toppen annars finns det risk att den inte förgrenar sig och bara blir lång och gänglig. Hoppas att du har haft en bra helg!