söndag 28 september 2008

Höstplantering

Hade lite kort om tid att hitta en växt som finns kvar i många år. Hade redan platsen bestämd, även fast en rhododendron redan stod där. Hoppas nu att båda överlever många år till.
Efter en stunds letande på Nilssons och Särö Trädgård bestämde jag mig för en Japansk blodlönn (Acer palmatum "Trompenburg"). Höll på att missa denna helt men en extra vända och en extra koll på beskrivningen så kändes denna rätt. Storleken blir perfekt (höjd 2-3 meter) och den skall skänka lugn och harmoni och så behövs den inte klippas. Den var så bra att även grannen som var med mig köpte en också. Vi ick en väldigt trevlig lördagförmiddag med att leta efter plantor och fika lite. Hela bilen var full med växter när vi väl kom hem. I min korg hamnade även lite vita skönheter till en höstkruka.
Gräs (Pennisétum alopecuroides "Hameln") är första gången jag testar så det skall bli roligt och se om jag får nöjet att plantera ut den i trädgården till våren. Skoborsten fick följa med mig hem efter besöket på Sofiero tidigare. Det var Trädgårdsliv som hade den till salu, sparade frakten då jag hade tänkt att köpa den via någon webshop.

Veckan som kommer blir lite ensam då sambon skall iväg på tjänsteresa. Jag skall börja mitt nya uppdrag på onsdag, är aningen nervös måste jag erkänna.

Ha en trevlig vecka!

1 kommentar:

Marina sa...

Lönnar är ju så fina. Ett bra val tycker jag.