måndag 6 september 2010

Lite mer tvättstuga


I helgen har vi jobbat på lite var stans i huset. Gräset klipptes, dörrkarm kom upp (enda dörrkarmen vi har på bottenvåningen), kakel sattes, levendel skördades och tvättstugan blev till 98 % klar. Om vi bara hade fått vara frisk så hade den varit klar.


Det mättes ordentligt och sedan inhandlades en ny leksak till sambon så att han kunde kapa skivorna utan att flisa upp dem. Sedan var det dags för mig att olja in dem med hårdvaxoljan.
Intrycket när man kommer in i tvättstugan med bänkskivorna på har blivit att det känns mycket större. Hur ett par bänkskivor kan göra detta förstår jag inte riktigt.


Bänkskivan, diskho och kran, det är verkligen de sista detaljerna som gör skillnad.


Jag gillar inte att fotografera med blixt men kanske att jag skulle gjort det just här iallafall.


Vi hade en gammal kran från det gamla köket som var tänkt att återanvända men med dagens kopplingar med slangar istället för rör var det lättare att koppla in en ny. Det blev ett morgonbesök till Hornbach för att inhandla en styck Mora kran. Gillar böjen jätte mycket, precis samma som i köket.


Här är hela elskåpet, elektrikern har varit på besök (kakelsättaren, snickaren och rörmockaren var med på besök i helgen0) och satt dit fronterna på elskåpen. Special utbyggnaden nertill blev super med en bit bänkskiva på. Gillar att det blir på platsbyggdmöbel.


Bänkskivorna, köpta på Hornbach, blev superfina med hårdvaxolja på. 2 lager om man var riklig, men det är jag aldrig när jag målar men jag målar jämt, så det blev 3 lager på någon skiva. Man känner att det skyddar mer än olja men inte alls lika glatt och hård som vanlig lack. Undrar vad morfar hade sagt.......

Hoppas vi blir friska snart så att vi orkar jobba lite hemma efter jobbet.

/Erika

8 kommentarer:

Eva sa...

Har nog sagt det förr.... ;-) Men SÅ fint det blir!
Vi har oxå hårdvaxolja på bänkskivorna i köket, funkar jättebra!

Klipphöjden3 sa...

Jag kan inte annat göra än prisa denna hårdvaxolja. Den passar till allt, eller nästan allt i allafall. Vi har haft den på ett vitlutat furugolv i ett uterum, fungerade helt perfekt.
Det är något speciellt med de manliga släktets leksaker, jag menade verktyg...;)

Adaras mamma sa...

Det ser jättefint ut! Får försöka att titta förbi nån dag och kika lite närmare på det hela!

Graadskan sa...

Så fint det blir! Här också (jag menar som i resten av ert fin hus!)

Hårdvaxolja verkar ju bra. Vi oljar våra ekbänkar i köket, men det får man ju göra ganska ofta... Vilken är det största skillnaden?

Skulle du vara intresserad av en bloggträff längre fram i höst? Jag är lite sugen...

Kram Camilla

Helene sa...

Gud så fint ni fått!
Hårdvaxolja ska jag komma ihåg.
Vi har inte bestämt vilka bänkskivor vi ska ha i kök och tvättstuga än.
I sovrummet blir det björkskivor som jag ska prova hårdvaxoljan på

Kram Helene

Fru Puff sa...

Ser jättefint ut!

Mårtensdrätt sa...

Superfint fint blir det;)

Vimsingen sa...

SJukdommar är ett gisel, hoppas ni nu är friska. Det blir jättefint jag förstår astt ni är trötta som slitit på!
Kram
Vilma