söndag 5 juni 2011

Stor förändring på gång

Entren före
Dags för nästa utomhusprojekt, det gäller att passa på när man har några extra dagar ledigt. Vi började med att kapa av altanen som förut gick runt hörnet och hängde i hop med trappan.

Ur "Farstukvist & verandor av Hans Mårtensson"
Den här gången har vi fått kompletera Internet med böcker från bokbussen. Vi har utgått från en modell av en glasveranda även om det är en farstukvist vi skall göra. Böckerna har gett många tips på olika takstolar, räcken, information om virke som passar till samt historik bakom det mest som har att göra med farstukvistar.

Tomten 2 juni
Jag tror aldrig vår tomt har haft så mycket grejer på sig som just nu. Vi har ändå byggt i två år nu i sommar men detta är rekord. Nytt och gammalt material samlas i hop med min målarplats och en gammal farstutrappa.


Här har sambon tagit ner hela den gamla trappen och börjat med ett ramverk till den nya. Den blir rätt stor för vi vill täcka in både dörren, fönstret och kattluckan.


Här är golvreglarna på plats och en provplanka för golvet. Sol från morgon till kväll är det som gäller för den här platsen.

Nu börjar det likna en dansbana mer och mer. Trallen syns in med den ligger på och är riktigt ordentligt tilltagen så det är stabilt.


Vi har haft super väder än så länge den här långhelgen. Tyvärr jobbade vi i fredags men vi har hunnit med en hel del ändå. Så här fina kvällar vill man bara inte missa så givetvis stannar även vi upp o njuter av solnedgången.

Dags att gå ut och fortsätta måla staketpinnar!
/Erika

6 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det var inget dåligt projekt ni tagit itu med! Hoppas arbetet flyter på fint. Du... kanske jag behöver låna jordfräsen snart! :-o

Marina sa...

Kärevärld, så spännande det ser ut! Om jag bara hade haft en bråkdel av er energi. Ser ut att bli riktigt fint det där (som allt annat ni gör). Får väl se mer snart?

Kram!

Klipphöjden3 sa...

Så spännande det ser ut! Jag är verkligen förälskad i er dörr, den är ju så fin!
Visst är det skönt att vara ledig ibland så man kan få lite arbete gjort;-)
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Veronica

Ullevidsdal sa...

Så praktiskt med farstukvist.
Det kommer att göra ert hus ännu finare också!

På vårt gamla hus hade vi inget tak vid entrén så till detta hus tog vi till ordentligt. Sitter ofta där ute på kvällarna och njuter av de sista strålarna värme :-)

Kram Helene

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Det är ju så härligt med mycket grejer på gården! Vi betar av lite nu och då, men nog finns det kvar vart man vänder sig. Men så får det vara nu!
Jag måste ju erkänna att den enda historia som finns bakom konsolerna är en resa till Ikea :)
Jag har inte sett dom där förrut och tyckte att dom hade ett fint och lite annorlunda utseende!

ullrika sa...

Va gulligt att katternas dörr också räknas in i verandabehovet :)

Vilket jättestort hus ni har! Och den där pergolan vid berget/stenbumlingen... jag är lite kär i den tror jag!

ps. jag har snokat hos din syster i länken du skickade men jag kan inte på rak arm säga att jag vet vem hon är. kul att hitta en ny blogg att spana på iaf!