måndag 10 september 2012

Inte buxbom

Inte buxbom
Vem har inte hört talas om att buxbomen inte mår så bra? Buxbomssjukan som är en svampsjukdom härjar för fullt i Europa. Därför blir det inga fina buxbomsklot i min Medelhavsdel i trädgården.
Blomsterslandet tog beslutet tidigt i år att inte sälja några buxbom utan istället har dem tagit in några alternativ. Här kan ni läsa om Blomsterlandets beslut.

Japansk järnek - Dark Green
Jag har valt att försöka mig på att skapa ett par egna klot av Japansk järnek som var ett av deras alternativ. Nu är jag ingen konstnär som skapar saker så där kreativt så vi får väl se om den blir rund eller fyrkantig.

Altantrappa
Här har jag mina blivande klot, bredvid trappan till altanen vid den blivande stenläggningen. Vi har inte tillräckligt med stenar så vi väntar på att hitta rätt stenar på Blocket. Rabatterna runt om är klara så blir inte nivåerna rätt blir det till att gräva upp mina plantor och fylla ut. Tvärtom är nog inte risken. Jag har nog ändå planterat lite för tätt så jag kommer nog få nöjet att flytta plantorna ändå.

Annars händer det inte så mycket, kraften för träfgården tog slut i hop med semestern ungefär. Nu har vi börjat snegla lite inåt och önskan om att få det lite varmare i vinter med kaminens hjälp. Bara en helg utan blåst och regn.....här på västkusten!?!?

/Erika

1 kommentar:

Marina sa...

Det är så spännande att se er trädgård växa fram.

Att energin tar lite slut, eller paus, är inte så konstigt. Hoppas ni får det varmt och skönt inne med kamin framöver. Jag längtar till vi ska elda i vår kamin.

Kram