torsdag 27 mars 2014

Sugen på träd

Vilket träd passar in?
Nu börjar det hända saker ute i trädgården igen. Gräset har börjat få tillbaka sin färg och det är fullt med knoppar överallt. Plantskolorna börjar fylla på sina hyllor, det smittar liksom av sig att vilja se att det händer lite mer saker i trädgården.
Jag har funderat på träd bra länge nu. Snart måste jag bestämma mig och våga chansa på en sort som kan börja växa sig lagom stor. Träden för dagen är klotkörsbär och silverpäron. Vad tror ni?

Vågar jag göra en ny rabatt redan i år?
Så här skriver Rångedala plantskola: "En trädgård behöver skydd för vindar och insyn, den behöver något som lyfter blicken och skapar rum. Den behöver något som ger struktur under alla årstider. Kort sagt, en trädgård behöver prydnadsträd."

Jag vill ha en ingång till trädgården uppe vid trappen till huset. Ge häcken tio år så hjälper det till men jag tror att en rabatt här hade gjort så mycket bättre. Kanske ett prydnadsträd, fjärilsbuske och så lite solhattar?

Vi har redan satt i gång med några saker i trädgården. Ska samla på mig lite bilder och visa er senare.

/Erika

5 kommentarer:

Marina sa...

Spännande att välja träd! Jag är jätteglad för Katsuran. Ett mellanting mellan träd och buske kanske men helt underbar i både färg, bladform och doft på hösten. Passar bra vid gångar eller entréer för då känner man doften ofta.

Kram

Ullevidsdal sa...

Självklart ska du sätta ett träd där.
Varför inte ett fruktträd.
Jag är mycket nöjd med mitt familjeäppleträd med tre sorter på. Det växer lagom fort och gav frukt första året :-)

Kram Helene

Rost och rädisor sa...

Träd är bra, ger lite stomme åt en trädgård och är fina på vintern.
Jag håller med Helene i förra inlägget att ett litet fruktträd vore underbart vid entrén.

Lycka till
Anette

KOLONIBACKEN sa...

Tack för din kommentar hos mig. Det händer inte särskilt mkt i den bloggen för tillfället:) Det blir säkert jättefint med ett träd hos dig. Jag skulle inte välja ett för litet bara, så det ser mini ut jämte huset. Men det kanske ser annorlunda ut i verkligheten än på dina bilder. Lycka till!

Villa Nystuga sa...

Vad fint ni börjar få det! Jag röstar också för fruktträd. Inte bara ett, utan fler :)
/Cecilia