måndag 5 september 2011

Finns det regn fria dagar?

Regnvatten
Tre regn fria dagar i juli och nu ett par dagar in i september vet jag inte om vi har haft någon regnfri dag den här månaden heller. Skymmning kommer snbbare vilket gör det lite svårt att hinna med lite mellanmål, trädgård och fota efter jobbet. Därför trotsade jag regnet idag för att få lite bilder på det jag har grävt det sista.

Asiatiskrabatt
Grannen har gjort en ny rabatt framför sin stora, fina rhododendron. Vårt vita grus har vi redan burit upp så det var sjäklart att vi med skulle göra klart den här delen innan hösten. Delen till vänster är helt ny och så har jag grävt ner några mer plantor i den övre delen.

Asiatiskrabatt
Längstbak från vänster till höger: Azalea Knap-Hill-Hybride "Schneegold", Fargesia Murelae "Panda" (bambu). Framför från vänster till höger: Veronicastrum virginicum "Pink Glow", Astrantia Major (rosa stjärnflocka), Europeisk Hasselört, Rhododendron Yakushimanum Group "Golden Torch" och Actaea simplex "Brunette" (höstsilverax).

Regnvatten
Vår vattentunna har fyllts fort denna sommar, den gör stor nytta. Tänk vilka fåror det hade varit i gruset om inte den hade samlat upp vattnet. Skall skaffa mer regnsamlare så att jag slipper gå så långt när jag behöver vatten runt garaget och huset.....om jag nu behöver vattna mina växter något mer i framtiden.

/Erika

2 kommentarer:

Erika Flood sa...

Kul med alla växter och vad fint med den vita marmorkrossen och ja alltihop!
Men jobbigt att det aldrig slutar regna. Vi får hoppas på en rejält vit jul :)

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Kul at grannen är med på noterna!
Jo du, vå både tvättar håret och torkar rumpan. Låter hur kul som helst, men mest går det ut på att skaka, skaka, skaka!! Haha, man ser då inte direkt klok ut!! kram!