söndag 10 juni 2012

Den som väntar på något gott

Gomer Vaterer
I slutet av maj undrade jag hur länge jag skulle få vänta på att få se den här rhododendron blomma för första gången. (Läs här) I veckan så hände det, hela busken är täckt av ljusrosa härliga blommor.
Jag hoppas att ni som är nyfikna på just de sorter jag visar bilder på gör att ni bestämmer er för en precis likadan.
Gomer Vaterer
Min första rhodis var så klart vit, men jag var djärv och vågade mig på en rosa som nummer två. Lite grann för att jag hade en New Dawn bredvid. Rosen flyttades och överlevde tyvärr inte vintern på sin nya plats.

Gomer Vaterer
Tro mig, jag har följt knoppens alla stadier den här våren. Varje dag har jag kollat hur långt den kommit. Tom vår granne, den står precis vid tomgränsen nämligen, har blivit intresserad av knoppningen. Han gav den godkänt och den fick gärna komma över på hans sida när den var så fin.

Gomer Vaterer
Jag själv har fått sug på mer så en till brevid som kommer fylla ut hela det här hörnet hade varit maffigt. Får se vad som händer under sommaren. Finns så många ställen man vill vara och fixa till på en gång.

Schneegold
Min azalea "Schneegold" passade på att slå ut lite innan "Gomer" och så vart man kära i ännu en buske. Så ljusa, sköra blommor på nästna kala grener. Blir som fluffiga tussar som svävar för sig själva!

Schneegold
Som nummer tre och fyra blev det ljus gul rhodis och azalea. Gul brukar vara en färg många inte vill ha  in i sin trädgård som nya trädgårdsmänniskor har jag förståt. Ljus gul kan vara nästan gul men också nästan vit. Tyvärr så klarade sig inte min "Golden Torch" vintern eller knappt hösten så hur ljus gul den är kan jag inte visa.

Schneegold
Har helt klart hittat en blomma som är roliga att fota. Bara det inte blåser så kan man få riktigt snygga foton med alla prickar och pistiller.

Schneegold
Som sagt jag har haft koll på knopparna, en ynka vatten stråle och den tappade ett par knoppar. Att jag inte lär mg att jag inte ska vara för nära och pilla.

Hälsningar från sjukbädden: Cunningham fortsätter att växa med dem skott den har även om halva busken inte har så mycket liv. Hoppas jag kan hitta en plats där jorden inte dräneras på alla näring.

Trevlig vecka!
/Erika

Inga kommentarer: