tisdag 27 augusti 2013

En salig bland av blommor eller en prunkande rabatt?

Förra årets mästerverk!!!!!
På ett år har vi lyckas förvandla leråkern till en grön gräsmatta och rabatt som redan gjort mig häpen av vad blommar kan åstadkomma. Hoppas att bilderna gör det lite mer tydligt vart stenläggningar, stol och portaler finns i min trädgård.


Svävare
Köp tre när du köper blommor får man ofta höra. Jag köpte tre men av namnet att dömma, Jättevädd, så borde jag förstått att en svävare räcker. Nu har jag några som skall planteras om nästa år. Slänten är stor och jag har fortfarande plats kvar. Kommer ha små ljus gula knoppar svävandes över alla plantor hoppas jag.

Hostor och jättevädd
Positiva former, glada leende istället för ledsna munnar är något jag med har läst om. Jag har försökt att använda hostor och daggkåpor att bryta av mellan olika perenner med just detta. Här är hostor i hop med en liten buskpion och så jätten Jättevädd.

Snäll trädgårdsvän
Jag har en trädgårdsvän som är så generös med att dela med sig av sina plantor från sin trädgård. Jag hoppas verkligen att jag en dag har plantor som är så stora och fina att jag få chans att ge tillbaka. Tack Lindas Trädgård!
Här har jag planterat daggkåpor i en positiv form runt pionerna och fram till hostorna i bilden ovan har jag satt nävorna jag fick. Vattna, vattna, vattnna.........måste komma i håg detta nu.

Slänten och rosportalen
Ibland ser jag en salig röra och ibland ser jag en rabatt som är fylld av blommor som har växt tills sig till stora fina exemplar.

Det här blommar hos mig just nu
Jag har aldrig haft så många blommor innan så jag är glad över att visa den här blandningen. 
Italiensk klematis Etoile Viloette, Stjärnflocka, Themynta, Lavendel, Sollhatt Magnus och Sundown, Ros Leonardo Da Vinci.

Vi jobbar på med projekt i trädgården och så skall vi få spännande besök snart så vi kämpar på.
/Erika

6 kommentarer:

Ullevidsdal sa...

Men så fint ni fått till det.
Muren o allt blev ju perfekt!

Snyggt jobbat!

Kram Helene

Villa Nystuga sa...

Oj, oj, OJ vad bra det blir! Kul att kunna se förändringen nu år för år när växterna fyller ut allt mer :)

/Cecilia

Marina sa...

Helt otroligt så mycket det hänt hos er med både hus och trädgård. Det blir så bra så.

Kram

HEMLÄNGTAN sa...

Kul att se, det blir ju jättebra det där! Guld värt att kunna dela med sig utav växter till vänner också. Visa växter sprider sig ju så otroligt mycket...

Ha en riktigt fin helg!
Kram, Jenny

Helena sa...

Där dök det upp många namn på växter och blommor som jag aldrig hört talas om. Men det ser jätte fint ut och muren blev kanon! kram

Anna sa...

Fantastiskt fint! Hoppas du har en härlig höst