tisdag 6 augusti 2013

Från vit till grön till brun trädgård

Februari resp Juni 2013
I februari, när snön fortfarande låg kvar och jag höll på att bli tokig, så funderade jag över hur vi kunde förändra vägen upp till huset. Jag visade lite hur vi hade tänkt med en vattenslang i juni.

Nu är det augusti och vi har en underbar sommar får trädgården att växa så det knakar. Stensättningen vid huset är klar och rabatterna är jätte fina runt stenarna. Härligt att ha den klar men vi har fortsatt med nästa del av trädgården.

Juli 2013
Jag vet inte vad jag ska säga. Jämfört med den gröna gräsmattan på första bilden är det här bara jord, jord, jord och jord. Det är mer form på jorden än förut och till skillnad på från förra sommaren så är jorden torr och ingen leråker.

Man ser en början till en bred gång upp till huset och man ser även mitt största huvudbry just nu. Vad skall jag plantera för att få den branta slänten att stanna på plats?
Uppe vid huset har vi lärt oss att gråaktiga blommor som japansk malört gör sig jätte fint i hop med berget och stensättningen.Så jag tänker på lammöron, kattfot och tovsippa där det är som minst jord. Kanske ett par buskar även på den här sidan av trappan och inte bara högra sidan som jag skissade om i vintras.
Några mer tips på perenner och gärna vackra solitära buskar!?

Ni får jätte gärna komma och hälsa på i vår trädgård.....vi har bara ingen väg upp till den!
/Erika

3 kommentarer:

Marina sa...

Ni gör verkligen så mycket! Även om du känner att det inte är klart så händer det mycket tycker jag.
Växtval är alltid lite klurigt. Alla har olika smak och jorden ger olika förutsättningar. Förra hösten gjorde jag collage över mina favoriter både över blommande växter och bladfavoriter. Där finns 10 favoriter av varje s kolla gärna där.

Kram

Ullevidsdal sa...

Krypväxter som backtimjan, taklök, mossflox och lavendel tror jag blir fint och lockar till sig fjärilar mm.

Kram Helene

Lindas trädgårdsblogg sa...

Om du skulle vilja ha rotskott av Stephanandra så har jag gått om det just nu. Jättebra att fylla ut i en slänt!
Nu var det ett tag sen jag hälsade på här, jösses vad ni jobbar!