torsdag 9 juli 2015

Det bästa just nu

Höstsilverax och avenbokhäck
Efter att ha missat att fotografera pionblomningen på grund av regn gav jag mig ivrigt ut och fotograferade ikväll när jag kom hem.  Här det som ger mig lite extra i min trädgård just nu.

Kraftfull höstsilverax som en dag inte kommer att synas genom vår avenbokhäck.

Rosor, kantnepeta, stäppsalvi och japansk malört
Planteringen är fin redan i juni när det går i ljus blått och silver men när rosen Leonardo da Vinci blommor så kan jag inte få nog av planteringen.

Pionknopp
I år blommar alla mina pionplantor. Till och med min minsta lilla planta har fått sin allra första knopp. Jag har aldrig sett den blomma men jag vet att den är rosa. Det kan vara en Sara Bernhardt men jag kommer inte i håg. Men jag är så glad över knoppen. Kollar till den varje dag jag kommer hem.

Växtkraft
Något som kanske inte alltid ser så snyggt ut så är det växtkraften i den här rabatten. Men jag blir ändå så glad att något kan växa så här mycket som jag själv planterat.


Insynsskydd
Honungsrosen har precis börjat slå ut sina blommor. Häromkvällen satt vi här och åt middag utan att någon kunde se oss. Underbart att kunna använda trädgården som skydd och inte behöva trärcken eller segel som skydd.

Växtlighet längs med stentrappan
Här är ett ställe som växtligheten äntligen har etablerat sig och tagit fart. Den röda flädern har minst dubblat sin storlek. Avenboken syns tydligt, den är inte bara några pinnar längre. Havtornsbuskarna fyller snabbt ut utrymmet runt den röda flädern.

Stjärnflocka
Stjärnflockan svävar med sina sköra blommor i sin nya plantering. Tack tack för att du uppskattade flytten förra sommaren!

Leonardo DaVinci

Men sist så är det nog min Leonardo som är bäst just nu!

/Erika

1 kommentar:

Helena sa...

Så vackra rosor. Nästa sommar kanske även jag får börja planera och plantera i vår trädgård, kanske kommer be om tips då eftersom jag är rätt okunnig när det gäller växter. Hoppas ni har det gott! kram