tisdag 1 januari 2008

Så bygger man ett förråd

Har läst lite om vad ni alla har gjort under året i era krönikor. Funderade lite om jag kanske skulle göra något sådant jag med. Jag har ju inte bloggat hela året så det skulle vara svårt att skriva snabbt o enkelt om allt jag gjort.

Jag flyttade i hop med min pojkvän under året och han har ett hus som han har arbetat själv på i några år med att fräscha upp. Detta är en av anledningar till att jag började läsa bloggar fär att få tips och idéer från som också har hus och bygger om/nytt. Som första projekt tillsammans bestämde vi att börja med garaget och liksom en del av detta blev en friggebod/förråd.

Innan vi ens började riva det gamla garaget var vi tvungen att ha alla byglov klara. Snälla ni som läser detta och har varit i farten med Statsbyggnadskontoret och har tips snälla skriva och berätta!

I maj rev vi garaget och tog tillvara på nästan allt tror jag. Vi använde materialet till att bygga en friggebod.
Som jag berättat tidigare så har vi mycket berg på vår tomt men i ena hörnet av tomten hade vi denna lilla dunge som vi inte använde till något direkt. Här satta vi spaden i marken för att få till ett förråd. Detta är den enda före bild av tomten jag har av detta hörn.
Takstolarna är de samma som från garaget. Himla smidigt att ha allt material klart att bara sätta upp.
Ja, då var det nästan klart......
Vi har som sagt inte längre någon fin gräsmatta som ni såg på förra bilden utan vi har vart i farten med en grävmaskin och jämnat till tomten lite. Mer om detta en annan dag men för förrådet skulle så höjs marken nu så att det inte ser ut som en fågelholk på ben. ;-) För egen del innebar det att jag insåg att jag gillar att bygga stenmurar av alla dess slag. Dock gillar inte min rygg att jag kastar vrider o bär och har mig. Fick attans ont ett tag!
Så här ser det ut i dag när gräset har växt till sig och med en av mina fina murar framför. Vi har klippt ner en Jasminbuske väldigt grovt till höger om förrådet. Hoppas att den kommer att ta sig för det behövs något som fyller ut där på sidan.
Ja, de vart lite mer krönika än vad jag trodde. Har så svårt att hålla mig till en sak i taget. Nu är ledigheten slut och tillbaka till arbetet. Får se om jag lyckas berätta om våra andra projekt när man fortfarande tänker på det gamla året. Så här såg förrådet ut på Nyårsafton morgon. God fortsättning på er!
/Fika

2 kommentarer:

Marina sa...

Kul att följa byggnationer och renoveringar! Vår tomt är helt platt, så en liten bergsknalle hade vi gärna tagit hit. När det gäller bilder på bloggar så är det ju så att illasinnade kan använda dem till inte helt seriösa saker. Därför är mågna lite försiktiga med ansiktsbilder. Jag ahr bilden ute ett tag sen åker den nog bort igen.

Anonym sa...

Fågelholk på ben =) Det har vi, nämligen våran lekstuga, men vi har inte ansträngt oss så mycket för att få det att se bättre ut.
Ha en god fortsättning på det nya året!