söndag 6 april 2008

Utgrävning

Äntligen har jag varit utomhus och grejat nästan en hel helg. Kanske inte har varit bästa vädret men skall man gräva så behövs inte solsken och absolut inte ösregn.

Jag skrev tidigare att jag har bestämt mig för vilken rhododendron som jag vill plantera. Idag var väg till en plantskola och köpte en en planta. De hade jätte fina exemplat men de var kanske lite väl dyra. Fin var den och i jorden, i en något förhöjd rabbatt kan man kalla den, står den.

Jag var inte helt nöjd med den stenmur som jag gjorde till denna rabbatt i somras. Tomten sluttar nämligen väldigt mycket och efter grävarn vart i farten så var marken inte jämna nånstans. Fanns bara ett alternativ kvar och det var att gräva förhand för att få det som man vill.

Pölen blev i natt av regnet, i dag kom det bara lite duggregn på förmiddagen. Som tur var var jag klar med den delen i går så jag har inte behövt stå i gegga i dag. Jag har jobbat mig bortåt från där krattan står mot jord säcken. Ni ser den nya platta marken och högen med jord vid skottkärran!? Jag har några omgångar kvar med spaden! Bakom husknuten har marken blivit platt och fin och helt plötsligt var det ju bara självklart vart mitt planteringsbord skall stå. Måste bara gräva lite till innan jag kan unna mig en stund att sätta upp. Måste ha lite saker som ökar motivationen.

Sambon gjorde klart en väldigt liten och gullig farstukvist till förrådet. Nu kommer det bli lite lättare för en kort peson som mig att ta sig in och ut där ifrån med alla redskap. Man måste vara rädd om den så att de håller länge. Har ni några tips om hur ni förvarar dem och gör rent era redskap?



Hoppas ni haft en trevlig helg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad du har jobbat! Tycker det är ganska kul med grävning, men fruktansvärt jobbigt så det får inte vara för mycket.
Farstukvisten blev jättesöt. Några tips om redskapen har jag inte, jag är inte så bra på att ta väl hand om dom...