torsdag 5 februari 2009

Rött blir ????

En av de ändringar vi har passat på att göra på huset är faktiskt att byta färg och panel på hela huset. Det kommer även att ge lite mer jobb då vi ha garage, frigge bad och vedbod i den gamla stilen, Falurödfärg.

Vi försöker att tänka lite miljövänligt och det enklaste steget här är att iallafall välja lokala butiker/leverantörer. Vi har en jätte bra målarbutik nära oss som säljer Beckers färger. De hjälpte oss med färgen invändigt idag, renlav heter den. Läs mitt inlägg om den här.



Vi blev så himla nöjda med den att vi är ute efter något liknande utvändigt till huset. Hittade det här huset i deras inspirations katalog.


Bild från Beckers.se
Denna färgen, Salvia, och en till som heter Kitt  köpte vi provburkar av. Hoppas, hoppas att vi kan provmåla lite på huset i helgen så att man får en känsla för det. Man måste ju ange korrekt NCS-kod på bygglovet så vi måste bestämma oss fort.

Andra färger som var intressanta så länge jag höll mig till deras hemsida var Parmasean men den var för gul i butiken. Vanilj var trevlig på plats så även Fettuccini och Frost. Vet inte riktigt var de får all fantasi i från när de tar fram namnen men de beksriver färgen väldigt bra iallafall.

Är det någon som har ett ljustfärgathus (läs lite mer färg än vitt) får ni gärna tips oss om färgval.

Vi hade även tänkt att gå i från vanlig stående panel till Herrgådspanel. Stående ner till och liggande upptill var det tänkt. Så här ser sådan panel ut lite närmare.


Bild från Byggolle.se


Vill man se hur vi nästan hade tänkt det kan man kolla på detta huset som också fanns på Beckers hemsida.



Vi hade väl inte tänkt det just det extra fodret runt fönstrena men något specielt blir det nog. Både Taklyftet och Colonialeast har fin fina fönsterfoder.


Nej, nu är jag helt färdig, har varit på ett tufft pass på gymmet. Dags att sova, i morn är det fredag igen!!


/iKa

Ps. Det åkte med en New Heaven Rosa också! Dags för lite vårigt pastell men endast på vinden så min storasyster behöver inte vara orolig. Hade tänkt sätta penseln i fart även på ett gammalt skåp. Ska fota i helgen när man är hemma i dagsljus!!

8 kommentarer:

Vimsingen sa...

Blir säkert bra även om jag gillar falurött. Men då ska det ju vara ett hus med röda knutar.
Smal town style har fin färg på sitt hus tycker jag, hör med ´Sara.
/Vimsingen

Taklyftet sa...

Kul att du gillar mina fönster foder!
Vad jag känner igen mig i din färgvals vånda... var ju i samma sits för snart 2 år sedan.
Jag hör av mig i helgen, jag behöver numret till trädfällar killen.
Du får ha en bara helg!

Anonym sa...

Jag har tyvärr inga bra råd att ge, men färgen på huset du visar ser superfin ut! Hela huset ser ju jättefint ut, men det hör väl inte till. ;)
Ha en fin fredag!

Graadskan sa...

Hej Ika!

Svårt (men roligt!) att välja färgnyans till huset. Vi valde (till slut) antikvit. Man kan säga att det är en ljust beige nyans. Svårt att visa på bilder, men du ser den ganska bra i detta inlägg, http://graadskan.blogspot.com/2008/07/lavendel-och-zink.html.

Trevlig helg och lycka till!

Kram Camilla

Lilla huset på prärien sa...

Vad roligt! Mycket jobb men det blir ju sådan skillnad när man målar tycker jag. Och man ser jobbet med en gång! Inte som underarbete... det gillar jag inte alls! Vi har haft elektriker här som satt upp spottarna i taket i vårt badrum :)

Kram Jenny

En helt vanlig människa... sa...

Absolut inte gult!!! Då kommer jag aldrig o hälsar på!!
;-)
Men gärna relativt vit men brytning mot grönt ...det tycker jag är snyggt...ska se om jag hittar ngt liknande på hemsidan...

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Vad fin Renlavs-färgen var. Det där med fasadfärg är så svårt tycker jag. Vi har tänkt vitt men jag vet inte riktigt. Kanske blir fult himla fort. Det första huset du visade hade fin färg! Kram Petronella

Malin Winbladh sa...

Salvia ser väldigt fin ut, särskilt tillsamman med den där engelskt röda färgen
Hälsar
/Malin