söndag 3 maj 2009

Odlingsbädd

Jag kom över två stora pallkragar i samma veva som jag höll på med min kompost. De har stått och väntat på att jag skall få tummen ur att skaffa jord och gräva ut för dem.
Jord kom hem och till slut så testade ju sambon den nya jordfräsen just där jag ville ställa mina pallkragar. Detta är resultatet! Förstår verkligen varför alla väljer att ha dessa bäddar i stället för i marken. Lätt att ha bra jord och man måste inte böja sig en massa när man vill lukta och greja lite.

Jordgubbe Polka

Jordgubbar är ju så gott att mumsa på så jag var ju bara tvungen att skaffa några. Sorten heter Polka, någon som har smakat denna?
Jag varit lite osäker på var jag vågat anlägga en rabatt med grönsaker för man vet aldrig var en grävmaskin skall ta sig fram. Dock har jag intalat mig själv om att denna bädd är väldigt lätt att flytta och växterna bör då inte ta skada heller. Vi får se hur det går!

Vita löjtnantshjärta

Har varit runt på lite olika plantskolor i veckan och sådant som jag följt med mig hem har fått bo tillsvidare i min bädd. Ibland hinner man ju inte alltid med att plantera allt så jag tänkte att detta kunde vara ett bra sätt att ge plantorna en större chans att överleva.
Löjtnantshjärtat grävdes ner i dag men det har jag planer på att visa lite mer för undertiden o efter bilder i hop med annat en dag.

Dill
Just dill har jag aldrig hemma när färskpotatisen kommit i butikerna. Är så himla dålig på att komma i håg att köpa hem, samma sak gäller gräslök.
Just gräslök hade jag lyckats övervintra i en kruka under tak i vinter. Var redo att slänga allt när jag såg att det fanns små gröna grässtrån i krukan. De fick snabbt åka ner här men den fastnade inte riktig på bild.

Vit mossflox
Ännu några plantor som får vila i bädden, har inte riktigt bestämt mig var de skall ner men när jag får min leverans med häckplantor från Hortogreen så blir det nog dags för jag har beställt några blommor också.

Rabarber Victoria

Min fjärde växtliga planta i bädden, Victoria rabarber. Liten, liten planta men jag har ingen ugn....jag menar jag har inte bråttom så jag kan vänta.

Här hela härligheten från andra hållet. Tvätt på tork, jordgubbar, rabarber...mmmm nästan sommar ju!!

Hoppas ni haft en härlig helg!

/iKa

4 kommentarer:

Vimsingen sa...

Så trevligt och mysigt det ser ut!
/Vimsingen

Marina sa...

Så fint det blev med odlingslåda. Jag har hemmasnickrade men det går bra det också.
Ha en bra vecka!

Millan sa...

Ja, precis som du säger nästan som sommaren.
Odlingsbäddar verkar vara toppen och rabarbern kan bli en god kräm om de skulle bli klara att äta innan du hittar en ugn.;)

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Nästan sommar precis som du säger. Jag har ju precis planterat jordgubbar i min första pallkrage, det är "fådda" plantor och jag vet inte vilken sort, men mina svärföräldrar har bland annat polka och de är goda!