söndag 22 november 2009

Intervju


Ikakansjälv

Nu har intervjun publicerats på ViByggerHus.se Ni kan läsa den här eller gå hit för att läsa den och nga andra byhggbloggar.


Vad bygger ni för hus?
Vi bygger ut/om en gammal sommarstuga som vi bott i ett par år. Vi har lagt på en våning och byggt ut bottenvåningen lite, men bara lite. Sammanfattat en kort och knubbig 1½-plans villa.
Vad är det bästa med att bygga ett nytt hus?
Att få ett kök, fråga de som varit hemma hos oss så förstår de. Jag vågar inte ens visa det vi har som kök idag på bloggen. Samma är det med badrum, just nu är man stammis på gymmet och tack o lov att jobbet har bra omklädningsrum.
Vart söker du inspiration till ditt hus?
Blir nog mest hos andra bloggar och sedan har jag alltid ett par inredningstidningar på nattduksbordet.
Varför började du blogga?
Jag började läsa bloggar när jag letade inspiration till trädgården och Marina med Marinas Trädgård tyckte att jag skulle börja skriva själv och så testade jag på det. Var lite osäker för jag var rädd att jag skulle fastna och inte få så mycket annat gjort men nu är man fast och får ihop både snickrandet och bloggandet.
Hur mycket tid lägger du ner på att blogga?
Jag gillar att använda mycket bilder så det är mest bildhanteringen som tar tid, ungefär 2 timmar per vecka tror jag (sambon säger nog mer).
Vad är en bra husblogg?
En bra husblogg visar många bilder från sitt bygge eftersom det utvecklas och helst inte bara sammanfattningar någon gång i månaden. Gillar även när man får ta del av deras huvudbry över kakel, fönster och lampknappar för då får man ofta många bra tips själv. Bäst blir det ju om det är skrivit på ett positivt och lätt sätt.
Vad är det bästa med att blogga om sitt husbygge?
Responsen man får beroende på hur det går och att familj och vänner kan ta del av vårat slit på ett helt annat sätt. Sedan kan man gå tillbaka och kolla t ex hur det var när vi reste takstolarna och det började regna in när man känner att det inte hänt så mycket. Lite som en energikick!
Tre favoritbloggar?
Oj det blir svårt, läser en hel del bloggar. Kan man nämna nybloggat på eran hemsida som en?
Förra månadens husblogg, Lundins nya hus, är en klar favorit. Sedan har jag lärt känna två super trevilga personer privat genom bloggandet, Taklyftet och Lindas trädgårdsblogg. Men byggbloggar som är extra instressanta just nu är nog Fru Vilmas hus, Klipphöjden 3 och Hus projektet drömhus.

Ha en fortstrevlig hösthelg!!
/Erika

6 kommentarer:

Carin sa...

Grattis till utnämningen till månadens blogg! Jag trodde inte heller att vi skulle börja blogga men man har ju fått så mycket hjälp av andra bloggar och så är det ju ett sätt att ha en dagbok över sitt eget bygge, och det är mycket roligare att blogga än jag trodde. Fortsatt lycka till med bygget!

Marina sa...

Så kul att nämnas i sammanhanget! Jag är så imponerad över hur flitiga ni är och det ser ju så bra ut. Hur blir det med julfirandet för er del? Har ni någonstans att pynta och andas ut? Kram!

Husprojekt Drömhus sa...

Vad kul att du nämner min blogg som extra intressant, Tack det var roligt att höra! Skall försöka jobba lite mer med bloggen nästa vecka, har inte hunnit mycket med uppdateringar denna veckan, men så är det ju emmellanåt, ibland har man mer tid & ibland mindre..
jag är fortfarande glad över att du fick titeln, månadens blogg! bra jobbat & kul med intervjun! :)

Jord under naglarna sa...

Roligt!
Jag kan inte sluta imponeras av det jobb ni lägger ner, men säkert blir det en drivkraft att tänka på det färdiga resultatet med vissa delmål.

Klipphöjden3 sa...

Grattis till månadens blogg! Det är Du mycket välförtjänt av. Det är alltid lika spännande att kika in och se vad ni gjort sedan sist. Att jag sedan "kom med" på ett litet hörn blev jag jätteglad över;))
Ha det bra!

Charlotta sa...

Såg att du blivit månadens husblogg i oktober. Stort grattis!!!

Betr. katter och kaminer så tror jag inte du behöver oroa dig. Katter är nyfikna, men fattar direkt att de inte skall gå för nära kaminen när vi eldar. Men de ligger gärna framför brasan och myser... Värre är det med alla tända ljus. Katterna vill gärna gå fram och nosa på lågan och då har det väl rykt ett och annat morrhår...

Ha det så bra!

//Charlotta.