tisdag 5 januari 2010

Lillen och Kompis



En varm dag 2004 åkte min matte till Nybro för att hämta hem en långhårig katt som hon hittat via Kattkommando Syds hemsida. När hon kom fram mötte Maritha henne vid tågstationen och de åkte direkt för att titta på mig. Jag låg och sov i en barnsäng, passande storlek tyckte jag. Hon verkade snäll, den damen som tittade på mig, men jag gillade hon som gav mig mat väldigt mycket också. Nya matte försvann i ett par timmar för att hälsa på hos katthemmet Kompis.


Kattkompisen Maritha med en kattunge 2004


En kattunge i katthemmet 2004


Ännu en lekfull kattunge 2004


En vuxen katt som fick vara ute 2004

Matte har berättat att hon hade med sig hon var tungt lastad på tåget till Nybro med mat, godis och sand till de andra katterna som hon inte kunde ta med sig hem. Efter lunch åkte de tillbaka för att hämta mig hos den snälla kvinnan med sin son som kallade mig för Maja. Pappan var allergisk, det var därför jag inte kunde stanna där. Synd för jag tyckte det var en bra familj, lite därför jag valde att komma till deras altan en dag den sommaren. Ingen som vet riktigt var jag var innan o jag var så liten så jag kommer inte i håg heller.


Mandus i buren på tåget

Efter lite tårar så var jag i min nya mattesbur och på väg med tåg till Göteborg. Usch vilken resa, jag satt så långt in jag kunde i buren hela vägen.



Vem hade inte varit rädd när man kom fram och en stor svart katt ligger och stirrar på en så här?! Den där katten fick igen sedan okej jag fick också däng av honom. Han var stor och han var äldst men han försvann till katthimmeln 2008 och då tog jag över!!


Lillen vill ut

På kvällen så satt jag visst o jamade vid ytterdörren, sen att jag inte fattade vilket håll dörren öppnas hör väl inte hit!? *hihi* Jag ville ut varje kväll i början för det var så jag hade haft hos den snälla damen.
Jag vet att matte mailade till dem ett par gånger med fåniga bilder på mig t ex när jag gömmer mig under en gardin för att jaga fåglar utanför fönstret. Vi bodde inte så stort så vad ska en katt göra för att hålla sig sysselsatt?


Lillen juli 2009

Idag springer jag ute hur mycket jag vill, okej inte i kväll för det är -9 o det snöar så jag vände i dörren! Jag är grym på att fånga möss och att bråka när någon ny katt kommer nära min tomt. Jag mår som en prins, precis som en fin katt som jag ska göra!!



Så snälla ni, hjälp mina kompisar kvar i Nybro att få en bättre start på 2010.
Länk till deras hemsida här.

Mjau Lillen!


Ps. Tack Pernilla och Örjan med bloggen Tinnar och Torn för att ni informerade oss alla om detta!!

2 kommentarer:

Ett ögonblick sa...

Vilken tragedi med katthemmet!!!!! jag sitter här med tårar nerför kinderna.......stackars, stackars katter och stackars de människor som jobbade så för "sina" djur. Klart att de behöver hjälp!
Lillen verkar ha koll på sakerna, ser alldeles jättehärlig ut.
Ska genast gå in på katthemmets sida och se om jag kan bidra med något.
Ha det gott!
//lisamaja

Bodil sa...

Vilken vacker katt!!! Fast i kattburen ser han inte så snäll ut, men jag förstår honom. På väg någonstans i en bur och inte ha sin gamla familj med sig. Vet du när jag har hämtat våra hundvalpar - det har ju blivit några stycken under åren - så gråter jag så hejdlöst. Tycker det är synd om valpen som skall lämna sin invanda familj. Men det brukar gå över efter någon dag när valpen har vant sig i sitt nya hem.
Vi har ett katthem här i Halmstad också som har fått kommunalt bidrag hittills men nu är det slut med det. Tråkigt. Men då hade krögarna i stan gått ihop och samlat in pengar så det räcker till detta årets hyra för katthemmet. Fint initiativ tycker jag.
Kram Bodil