tisdag 20 april 2010

Eldtunnans förfall


Min mamma gav mig lite inspiration om att visa våran trogna eldtunna. Så här rak och fin såg den ut för ett år sedan, man kan fortfarande se att den har varit blå. Hålet framtill är ganska litet med så det är inte många gånger vi har eldat i den här. Bilden fanns med bland mina vårtecken förra våren, läs mer här.


Här är mamma i full fart med att elda upp vårat hus, allt vi rev inne i huset slängdes i en stor hög på tomten och som vi eldad. Var det inte varmt innan kan jag lova att det blev det efter. Det var svårt att se slutet på den stora högen med plank då.....


November 2009, ingen blå färg kvar längre, hålet nertill är dubblat i storlek som man såg på förra bilden och övrekanten är naggad/rostig/sotig. Bilden publicerades i detta inlägg.


December 2009, härligt att kunna lysa på mörkret som vi har under så lång tid här i Norden. Tunnan har nu börjat säcka i hålet nertill och formen upptill med har tagit mycket stryk av tunga plankor som tryckt utåt.


Så här ser den ut nu, vet inte om det ens går att få i en planka då hålet har blivit väldigt ovalt och lutar väldigt åt ena hållet. Hållet ner till har något 5 dubblat sin storlek men färgen har inte blivit mer ändrad direkt sen i höstas. Oj vad vi har eldat i denna tunna, tom brandkåren kom förbi en gång i somras o kollade läget. Vi har alltid en vattenslang i närheten och en tunna är säkrar än öppen brasa så det har gått väldigt bra.

Har kollat läget på jobbet så jag tror att jag kan fixa en ny men egentligen hoppas jag på att det inte är så mycket material kvar som skall slängas nu. Lite spillbitar är nog allt men det borde vi klara av att ta till tippen.

Tack tunnan, du har varit guldvärd!!!

/Erika

5 kommentarer:

Husprojekt Drömhus sa...

Tunnan ser ut att varit välanvänd :) Jag jagar en brunnsring (av cement du vet) som jag skall ha & elda i.. & ett galler över så blir det en extra grill :) Pst, var gärna med i tävlingen på min sida..! :) ha det gott!

Adaras mamma sa...

Jag reagerade på den när jag var förbi i påskas! Skoj att se tunnans fall :-)

Bodil sa...

Den tunnan har nog sett sina bästa dagar. Men att ni eldade upp en massa virke i den. Kunde man inte tagit vara på det och eldat i en braskamin t ex? Men ni kanske inte har någon braskamin.
Tack för underbart go kommentar hos mig. Gissa om jag känner mig glad och tacksam!!!
Kram Bodil

Erika Flood sa...

Härlig följetång på tunnan där!
Det är ju så roligt att elda, men jag är glad att vi bygger nytt, då jag är uppvuxen under liknande omständigheter - Med en tunna. Vilket fint hus men ser i bakgrunden av sista bilden :)

Familjen sa...

haha :) Stackars tunn ;)

Kram