söndag 26 juni 2011

Norrgavel, efter byggställning

Norrgavel
Marina frågade mig hur vår naggade Norrgavel såg ut. Sökte lite om när jag senast visade den och det var förra sommaren. Gjorde ett fint före och efter inlägg som egentligen skulle vara början på liknande inlägg om varje gavel. Jaja, ni har fått se vår Södergavel i väldigt många vinklar den här våren med pergolan och farstukvisten så den kan man nästan säga är avklarad.

Norrgavel med pergola
Tänk om bilderna kunde förmedla vindbruset i öronen som man hade när man fotade kortet. På bilden ser det ut som vi har en toppen sommardag men icke. För att fota den här gaveln måste jag stå på grannens tomt, den kommer med andra ord bli svår att fota om ett par år när syrenhäcken har växt till sig.

Vit rabatt
Vit pion som har knoppar för första gången, vit löjtnantshjärta, vit sjömanshjärta, vit akleja och vit myskmadra. För att vara skuggsida så växer det rätt bra här. Finns plats för mer plantor och jag tror jag ska testa med hortensian jag fick av sambon härom dagen. Den är svagt rosa men passar nog in ändå. Från början var här även murgröna på räcket men den dog av de kalla vintrarna. Skall byta ut till en klätterhortensia tror jag.

Pergola från norr
Den här sidan om pergolan kommer att få mer o mer asiatiska växter och utseende. En lugn oas var det tänkte.

Planteringshörna
Jag hade min planteringshörna här redan innan vi byggde om men nu undrar jag om jag inte ska flytta den så att det blir lite lugnare här.

Asiatiskt tema
Fick några stenar över så jag testade med att lägga dem här. Vill kunna gå runt huset utan att gå på gräs. Här skall även dansksjösten eller liknande små stenar ligga och rakt fram kommer det rhododendron och azaleor.

Baksidan av förrådet
Hit hade jag tänkt flytta min planteringshörna, en lång bänk som hänger på väggen och någon typ av förvaring för all jord. Tror det blir bra om än lite ensligt. Vad tror ni?

Det var vår norrgavel....väster och öster kommer någon gång.
/Erika

2 kommentarer:

Marina sa...

Tack för titten från norrsidan!

Nu fattar jag hur du menar.
En planteringshörna är ju inte alltid den vackraste platsen man har så det gör väl inget om den är lite enslig.

Kram!

Ullevidsdal sa...

Den sidan har vi inte sett så mycket av, tack för titten!

Planteringshörnan blir väl perfekt bakom förrådet :-)

Hoppas er midsommar var bra!
Vi hade jätte mysigt bara lite blåst o inget regn förrän på kvällen men då var vi inne.

Kram Helene