lördag 24 november 2012

Är 30 pinnar en häck?

20 pinnar
Jag är väldigt förvånad att jag faktiskt lyckades så bra med mina 10 första pinnar till häck. Sätter man dem på en nästan helt raklinje i mörkret med hjälp av en pannlampa så skall man nog vara nöjd.
Ser ni pinnarna? Jag ser iaf fram emot nästa höst när bladen kommer vara knallröda! Gjorde en snabb Googlesökning och fick massa fina bildträffar här.

20 häckplantor
Det blev nästa två hela helger som jag fick lägga på att få ner 70 stycken barrotade häckplantor. Alltså två helger då det är dagsljus. Det är ju inte alls samma sak som om det hade varit två helger under sommaren. Då tar man inte arbetsverktygen vid åtta/nio på kvällen och nu slutar man innan klockan fyra. Det är cirka 11 timmar mot 6. Inte långt i från dubbla arbetsdagen!

Barrotad Prakthäggmispel
Första häcken jag satte var avenbok och den sista är Prakthäggmispel. Med det här underbara Nordiska höstvädret så blir bilderna helt underbart grå dassiga. Man ser inte om bilden är skarp eller ens knappt motivet. Jag vill visa er hur ett par plantor kan se ut när man köper barrotade då dem oftast inte finns att titta på i plantskolorna.

Barrotad Prakthäggmispel
Den här sorten är något lägre än den ca 80 cm höga avenboken. Plantskolan där jag köpte mina tog inte in mindre avenbokplantor men det var knappt något skillnad i pris mot prakthäggmispeln om jag kommer i håg rätt.

Barrotad Prakthäggmispel
Nu hoppas jag på en lagom vinter så att häcken kommer ta sig bra till våren.
Dags att mysa framför brasan!

/Erika

2 kommentarer:

Ullevidsdal sa...

Våra grannar har satt Prakthäggmispel mot nästa granne har jag för mig. Det var förra hösten, och de tog sig bra till i år.
Ja det är inte lätt att fota bara grenar mot lera ;-)

Men jag kan se framför mig hur det ser ut nästa höst :-)

Bra jobbat!

Kram Helene

Marina sa...

Mys vid brasan är helg!

Hoppas alla häckplantor tar sig efter allt jobb du lagt på dem. Blir nog jättefint.

Kram