tisdag 24 maj 2011

Omplacering 2 eller Att göra en kompost av pallkragar

Förråd med kompost 14 april 2009
I april 2009 skrev jag här om hur jag gjorde min egen kompost med hjälp av pallkragar. Idag tänkte jag visa  fortsättning på våran omplacering i från helgen. Det gäller nämligen flytt av komposten.

Kompost - Steg 1
Hur man gör en kompost av pallkragar.....steg 1. Jag har grävt ut lite mer bakom förrådet då det inte var plan mark här. Den kompost man ser i bakgrunden gjorde jag tidigare i vår, här. I den ligger det kompost som skall vila i ett år.

Kompost - Steg 2
Här har jag lagt ut tidningspapper för att öga chanserna att ogräs in kommer in i komposten. De små pallkragarna fick plats precis mellan två stora stenar och två träd. Som gjort för min kompost med andra ord!

Kompost - steg 3
Ett lager med vanligt trädgårdsjord och sedan på med pallkragen och se till att den kommer någorlunda rakt. I botten på denna pallkrage har jag skjutit fast två lager nät för jag vill inte ha möss in i den. Kragen har blivit lite ful för den var mer nergrävd innan.

Kompost - Steg4
Här har jag staplat på med all kragar igen och lagt på ett litet lock som jag snickrat i hop själv av några plankbitar som var över.

Kompost - Steg 5
Mer tidningspapper kom fram och jag krattade ut flisen jag hade gjort dagen innan. Vi har tagit ner några små träd på tomten som gav flis så det räckte.

Skogsstig
Jag tyckte Linda hade gjort en så fin flis stig hos sig så varför inte bli av med lite ogräs? Här har jag gjort mig en liten stig runt knuten på förrådet. Alldeles lagom för mig att komma fram med med mina nya skottkärra.

Så då var frågan vad gör vi plats för vid förrådet och vad gör vi med fårrådet?
/Erika

1 kommentar:

Adaras mamma sa...

Liten gillestuga där folk kan sova över?