tisdag 19 februari 2013

Årets trädgårdsplaner

Gången till huset
I väntan  på att snön skall försvinna funderar jag över vilket träd jag vill plantera vid gången upp till huset. Som förslag från vår trädgårdsdesigner har jag fått prydnadsapel och prydnadsrönn vilket ger mig tankar på träd på 2-4m höga med färger som följer årstiderna. Det kommer bli en avenboks häck till höger om gången som även är samma som den som växer upp vid muren. Helst vill jag inte att man skall kunna se den delen av trädgården när man går upp för gången. Gången blir antingen helt stenlagd eller bitvis och resterande grus.

Prydnadsapel: Malus Crittenden, Malus Sargentii, Malus Rudolph, Malus Eleyi
Prydnadsrönn: Sorbus Birgitta
Pärlrönn: Sorbus koehneana
Klotkörsbär: Prunus fructicosa, Prunus Umbraculifera
Mullbärsträd Morus accidosa "Mulle"
Japanskt körbärsträd: Prunus sargentii (9-12m???), Prunus accolade
Klotlönn: Acer platanoides "Globosum"

Hemsidor som har bra fakta om växter och specielt prydnadsträd: Blomsterlandet och Bo Grönt

Vi har inte jätte djup jord här och den är inte mullrik men inte heller ren lera. En björk har klarat sig till vänster i bild tidigare så jag har lite hopp om att träd kan etablera sig här. Är det någon som har erfarenhet från dessa träd och kan ge förslag på vilka jag ska välja.

Bort med snön jag vill plantera!!!
/Erika

2 kommentarer:

Marina sa...

Det där ser absolut spännande ut. Visst vill man plantera nu. Här fick vi lite mer snö idag så just nu känns det långt borta med utomhus plantering.

Kram

Ullevidsdal sa...

Det blir fint det där!

Jag har också börjat planera men inte fått det till skiss stadiet än, för mycket studier i vägen.
Bara det blir lite lugnare ska jag sätta frön och skissa :-)

Kram Helene